ENDERUPLNL

Horem i dolem

Máchův kraj

Výlet na kolech husí cestou.

Průběh trasy:
Skalka * Hvězda * Dolní Heřmánky * Dřevčice * Lhota * Husí cesta * Skalka

Popis trasy:
Na výlet se vydáme ze Skalky na severovýchod po cyklotrase 0059 do osady Hvězda, kde odbočíme vpravo a pokračujeme přes Horní Heřmánky na křižovatku cyklotras v Dolních Heřmánkách. Vydáme se vpravo po trase 211 až pod Kozí hřbet na křižovatku Na Rozcestí. Odbočíme vpravo po trase 0057, projedeme Lhotou a za osadou odbočíme opět vpravo směrem na Čihadla po trase 0058. Trasa nás dovede podél Komářího dolu Husí cestou okolo PP Martinské stěny a PP Husa zpět do Skalky.

Skalka
Ves se zachovalou lidovou architekturou s roubenými a zděnými domy. V obci u křížku největší památná lípa malolistá v CHKO Kokořínsko a javor klen, nedaleko skupina 5 lip malolistých.

Vlhošť
Výrazná dominanta o nadmořské výšce 614 m. Na západní straně vrchu mohutné bochníkovité skalní pískovcové útvary.

Přírodní rezervace Vlhošť
Přírodní rezervace se nachází asi 0,5 km východně od osady Hvězda na vrcholech a stráních Vlhoště a Malého Vlhoště. Rezervace byla vyhlášena roku 1998 na rozloze skoro 82 ha (nadmořská výška 380-614 m). V severní a východní části PR partie květnatých bučin na vyvřelinách, v jižní a západní části, především na Malém Vlhošti, reliktní bory na pískovcích.

Lhota
Romantická osada rekreačního charakteru s množstvím pro Kokořínsko typických roubených chalup. Od roku 1995 je Lhota chráněnou památkovou rezervací lidové architektury.

Husí cesta
Cesta vede ze Skalky přes Husu směrem k Čapu. Místy úseky se zbytky původní cesty vytesané v pískovci. Je značena žlutou turistickou značkou, vede zde i cyklotrasa 0058. Zajímavá a turisty vyhledávaná místa na Husí cestě jsou zejména skalní útvary Husa, Martinská stěna a Čap.

Husa
Vrch Husa se zvedá do nadmořské výšky 449 m. Základ zalesněného kopce tvoří pískovcové masivy. Od jednoho ze skalních útvarů prý Husa dostala své jméno, podle jiné verze se tu shromažďovali vyznavači učení Jana Husa. Na vrcholu nepravidelná hřibovitá skála, která při troše fantazie připomíná husu se skloněnou hlavou.

Přírodní památka Husa
Výjimečný fragment pískovcových skal s ukázkou železitých inkrustací a dalších geomorfologických jevů v pískovci. Na vrcholové partii lze najít ukázky selektivního zvětrání pískovce a na jihovýchodním svahu zvláštní žlábkovité pseudoškrapy. Přírodní památkou vyhlášena roku 1999 na rozloze 3,95 ha, v nadmořské výšce 415 - 449 m.